We vroegen verenigingen naar wat ze doen nav de lokale verkiezingen
- Enigszins opvallend: 56% zegt ‘niets speciaals’ te plannen nav de lokale verkiezingen. Verenigingen die dat wel doen, plannen bijvoorbeeld
o Heeeel veel debatten
o Heeeeel veel memoranda
o Allerlei activiteiten tijdens de kermis in september
o Bezoek aan alle politieke partijen
o Speciale acties op twitter / filmpjes op youtube
o Een bevraging van de politieke fracties naar hun visie over een aantal leefmilieustellingen
Hoe pogen ze het beleid te beïnvloeden?
- Manieren van beleidsbeïnvloeding
o 65% via adviezen
o 54% via informeel overleg
o 51% via formeel overleg
o 24% via acties/betogingen
o 17% via handtekeningenacties/petities
o 11% andere, bv
“Via activeren van andere verenigingen / netwerken / partners zoeken in andere verenigingen”
“Níet door kritiek te geven, maar door zelf iets positiefs te doen, een zichtbare actie die toont waar het bestuur tekort schiet
- Wat brengen die verschillende manieren nu op?
o Adviezen leveren vooral beter beleid op (=in lijn met wat organisaties willen)
o Informeel overleg levert vooral wederzijds vertrouwen op
o Formeel overleg levert vooral beter beleid (=in lijn met wat organisaties willen) + concrete afspraken over een proces
o Petitieacties leveren vooral grotere bekendheid op (zowel van organisatie als van problematiek) bij de burgers in de gemeente
o Acties en betogingen leveren vooral persaandacht en naambekendheid op.
Het gemeentebestuur is verplicht om bepaalde participatieprocedures ‘aan te bieden’. In hoeverre maken organisaties daar gebruik van?
- Opvallend: 72% van de respondenten zit in een lokale adviesraad. Daar gaan we straks nog verder op in.
- Amper 9% maakt gebruik van spreekrecht tijdens gemeenteraad. Spreekrecht tijdens de gemeenteraad brengt volgens ruime meerderheid weinig tot niks op
- Amper 11% zet punten op de agenda van de gemeenteraad, maar WEL: “we proberen politici zodanig te informeren dat zij zelf vragen stellen op de gemeenteraad”
- 24% dient formele verzoekschriften in. Opvallend: zelden positief resultaat
Waar kruipt het meeste tijd in?
o “steeds meer juridisch werk. Ook meer en meer Europese contacten leggen”
Met wie in het bestuur hebben organisaties het meest contact?
o Een grote meerderheid heeft meest contact met één bepaalde gemeentelijke dienst of ambtenaar.
o Opvallend: ‘burgemeester’ en ‘gemeenteraadslid’ staan op dezelfde hoogte.
Wanneer maken organisaties hun eisen kenbaar?
o 64% doen dat op permanente basis; 18% doet dit (enkel) bij concrete klachten
o 93% zegt altijd haar mening te geven als erom gevraagd wordt!
Omgekeerd: wanneer kloppen lokale besturen aan bij organisaties?
o 41%: als ze helpende handen zoeken
o 31%: als er plannen opgemaakt worden
o 20%: als de concrete beleidsbeslissingen al genomen zijn
o 18%: nooit!
In hoeverre zijn organisaties tevreden met de mate waarin er rekening gehouden wordt met hun mening?
o 47% is overwegend ontevreden
o 43% is overwegend tevreden
o 10% heeft geen mening
Wat zeggen organisaties over hun verhouding met hun lokaal bestuur? (vertrouwen? Verstandhouding? Samenwerking?)
o 42 % is overwegend positief. 39% overwegend negatief. 19% zit daar tussenin
o Enkele opvallende antwoorden
“Samenwerking met één schepen (van ons thema) loopt heel vlot, maar hij krijgt geen gehoor bij de andere leden van het college…dat is tenminste wat hij ons zegt”
“Ze luisteren wel degelijk naar ons, maar al te vaak als de dossiers ver gevorderd zijn en de beslissingen al genomen zijn”
“Er was vertrouwen en goede verstandhouding. 1 ambtenaar heeft dit echter helemaal ongedaan gemaakt”
“men gebruikt het engagement van organisaties en vrijwilligers, maar inspraak is te verwaarlozen”
“goede samenwerking mbt activitieiten; wantrouwen van zodra we politiek stelling in nemen”
“we zijn zelf geëvolueerd van verzetsbeweging naar adviserende vereniging”
“vaak heel sterk afhankelijk van de persoonlijkheid van ambtenaren” (+ en -)
“bij slecht nieuws zijn we altijd betrokken; bij goed nieuws kennen ze ons niet”
Meerdere reacties in de zin van: “de gemeente gaat lopen met ons initiatief; steekt pluimen op eigen hoed”
“met de politiek slechte -of geen- relatie; met de stadsdiensten goede relatie”
Wat ervaren organisaties als de grootste hindernis voor (betere) samenwerking met hun lokaal bestuur?
Er springt geen enkele hindernis echt uit. Opvallend is wel dat organisaties ook in eigen boezem kijken.
o (meermaals) “de burgemeester”
o (meermaals) “de politieke krabbenmand” – “interne politieke twisten”
o (meermaals) “de traagheid van de gemeentelijke administratie; teveel regels”
o (meermaals komt ook nog de verzuiling aan bod) “samenspel tussen gemeentebestuur en verenigingen blijft sterk politiek gekleurd”
o “Bestuur zou meer zijn oogkleppen moeten afdoen”
o “alleen staan we nergens; lokale raden zouden moeten samenwerking ifv meer slagkracht”
o “bestuurders snappen meestal niet dat burgers een meerwaarde betekenen bij het voorbereiden en uitvoeren van beslissingen”
o “eeuwig deuntje: er is geen geld voor”
o “de niet werkende cultuurraad”
o “de lange duur vooraleer iets echt concreet wordt”
o “desinteresse”
o “beleid = optelsom van ad hoc beslissingen”
o “verenigingen worden doodgeknuffeld. De adviesraden zijn praatcafés om de mensen bezig (en onschadelijk) te houden”
o “prestigeprojecten zijn altijd belangrijker dan onze, soms kleine, ideeën”
o “ambtenaren = technocraten. Burgers verstoren die technocratie alleen maar”
o (iemand nam ‘hindernis’ wel heel letterlijk: “wij zoeken meer overleg om onze sport, skeeleren, verder uit te bouwen, terwijl het stadsbestuur heel veel hindernissen opwerpt, kasseien!”” ;-)
We keken dus ook naar het verwachtingspatroon van organisaties:
Mate van ongerustheid over inspraakmogelijkheden in de toekomst?
o Ongeveer fifty-fifty. 48% is ongerust; 44% is er gerust op. 8% weet het niet
We vroegen organisaties tot slot ook om suggesties aan hun bestuur om inspraak te verbeteren. Een greep uit de antwoorden
o (meermaals) “meer directe communicatie, niet via adviesraden”
o (meermaals) “inspraak organiseren olv professionele begeleider (die niet bij onze gemeente betrokken is)”
o “meer écht tweerichtingsverkeer”
o “meer dialoog en discussie”
o “specifieke overlegmomenten plannen tussen bestuur en middenveld over 1 concreet thema; bv 4x per jaar”
o “participatieprocessen opzetten en begeleiden = vak! Dat moet erkend worden. Concreet: geef niet aan eender welke ambtenaar de opdracht een open en transparant participatief proces op te zetten”
o “richt in elke wijk een bewonersplatform op”
o “groeperen van beleidsdomeinen & vakkundige schepenen”
o “meer zelf initiatief nemen ipv participatie organiseren ‘omdat het moet’”
o “Beschouw niet alle kritiek als nimby!”
o “het meerjarenplan niet dichtimmeren. Ruimte laten voor nieuwigheden ‘en route du parcours’.
o “zorgen dat adviesraden sterker uit hun pijp komen”
o (meermaals) “andere bestuurders!” ;-)
Terug
Beleidsparticipatie
- Details